De vigtigste social media trends for 2013

Added 15-01-2013

2013 er skudt i gang, og det er et meget godt tidspunkt at kigge fremad – også i forhold til Sociale Medier. Og der er nok at tage fat på. Vi har udvalgt de 5 områder, som vi mener er vigtigst for virksomheder at forstå og fokusere på. 

Spredning i virksomheders brug af sociale medier

I 2012 var en social media tilstedeværelse stort set ensbetydende med en Facebook side, og det gav for de fleste fin mening, da udbredelsen og anvendelsesmulighederne af andre sociale medier i Danmark var relativt begrænset. Men for 2013 kommer vi til at se en væsentlig større spredning, og flere andre social media platforme vil få deres gennembrud. De vigtigste platforme at tænke ind i virksomhedens social media strategi er Youtube, der også herhjemme er den næststørste søgemaskine og linkedIn, der er ved at bide sig fast på det profesionelle marked. Men vi tror også at 2013 vil bringe det folkelige gennembrud for Twitter i Danmark. Derudover ser vi at mobil tilgang til sociale medier vokser markant hurtigt, og derfor vil platforme, der fungerer godt på farten have et forspring, ligesom viirksomheder skal tænke over deres mobile tilstedeværelse på sociale medier – både hvad angår begrænsninger og nye muligheder som f.eks. brug af GPS lokationer.

Datamining via sociale medier

Mange søger efter den præcise værdi og effekt af at bygge fanskarer op rundt om virksomhedens Brand(s) på sociale medier, og jagten på målbare resultater vil fortsætte. Et af de steder, hvor vi i 2013 vil se en stigende kapitalisering, er i muligheden for at indsamle og aggregere den viden, der gemmer sig i fans profiler. Det er ikke helt nemt endnu, men vi vil se en række nye værktøjer dukke op, der gør det betydelig enklere at analysere, hvad virksomhedens fans ellers er vilde med (andre brands, produkter, musik, bøger, sport, kendte etc.). Og dette vil bare være starten for virksomheders stigende kapitalisering på de data vi har adgang til.

Sociale objekter

En af de aktiviteter som vi altid stræber efter på sociale medier er at få brugerne til at dele eller videresende virksomhedens indhold. Denne form for digital ”mund til mund” metode har vist sig meget effektiv, da vi i stigende grad orienterer os mod vores venner som den væsentligste autoritet. Og virksomheder kan gøre meget for at lette delingen for brugerne og gøre den mere værdiskabende. Ved at udvikle lækre og relevante indholdselementer og applikationer, hvor jeg nemt kan sætte mit personlige præg på - og herefter dele - øger vi sandsynligheden for at brugere vil videredistribuere indholdet. Vi kalder det for sociale objekter, og det bliver en af de ting vi vil fokusere yderligere på i 2013.

Fokus på social valuta

Størrelsen på vores digitale sociale rækkevidde og berøringsflade bliver i stigende grad værdisat. Et godt eksempel er tjenesten: Klout, der i realtid udarbejder din samlede Kloutscore som en klar indikator af hvor stor din indflydelse er i det digitale sociale hieraki. De mest connectede personer kaldes for influencers og får løbende produkter og oplevelser tilbudt gratis, for det er disse personer, der for alvor kan flytte noget for dit Brand. Og det er også vigtigt for virksomheder, både i værdisætningen af followers, i valget af samarbejdspartnere og i valg af kendte som ambassadører. Jo højere Kloutscore, jo større evne til at viderekommunikere og påvirke mange. Det er f.eks. interessant at Mick Øgendal har 340.000 fans på Facebook, mens Jan Gintberg kun har 12.000. I USA er dette sat yderligere i system, hvor man via ad.ly kan købe sig til social media endorsement hos kendte baseret på deres sociale valuta. Der har ikke tidligere været særlig stor fokus på dette aspekt, men det vil få voldsomt stigende betydning gående fremad.

Fra sociale medier til den sociale virksomhed

Hvor sociale medier i 2012 mest handlede om at aktivere disse nye platforme i virksomhedens marketing- og kommunikationsmix, så vil vi i 2013 se en klar bevægelse mod en yderligere integration af sociale medier ind i en række andre områder i virksomheden. Sociale medier vil således spille en rolle i alt fra intern kommunikation og vidensdeling, medarbejderrekruttering, kundeservice og produktudviklings- og innovationsprocesser. Vi kalder det for vejen mod den sociale virksomhed, hvor integrationen af sociale medier og platforme til sidst er en fuldt integreret del af virksomhedens måde at tænke og agere på.

Konklusionen er klar: sociale medier er vigtigere end nogensinde før

2012 blev året hvor Facebook rundede 1 milliard brugere og Coca Cola rundede 50 millioner fans. Hvor Gangnam Style videoen med Psy blev vist over 1 milliard gange, og op til flere kunstnere rundede 30 millioner Twitter followers. Det bliver spændende at se hvilke milepæle vi runder i 2013, men en ting er sikkert: sociale medier bør være på alle virksomheders strategiske agenda for 2013.